Historier
Hørte jeg deg si Rossa?
Gjør deg klar for påskeføre med Rode Rossa
Nå som påsken nærmer seg, og snøen skifter fra is til slush i løpet av dagen, er det lurt å være forberedt på hva du bør ha under skiene. Med riktig klister får du både godt feste og god glid – hele dagen.
Derfor vil vi fortelle deg historien om Rode Rossa – klisteret som ikke bare har gitt mange fine påskeopplevelser, men som også har bidratt til VM- og OL-gull.
Et tilbakeblikk til OL i Vancouver
La oss ta et tilbakeblikk til OL i Vancouver i 2010. Før starten på 50 km klassisk gikk det mange rykter om hvilken klistertype de norske løperne kom til å bruke. En erfaren NRK-reporter, Torgeir Bjørn, kunne rapportere til TV-seerne:
"Som jeg forstår det, vurderer det norske smøreteamet å bruke et siste strøk med ROSSA-klister for å få optimalt feste."
Han kunne sagt “rødt klister” – men han sa ROSSA. Tydelig. Hvorfor? Fordi dette klisteret er gull verdt under visse forhold, spesielt på klassisk påskeføre.
En klisterlegende fra Italia
RODE ROSSA har blitt produsert i Asiago, Italia, siden 1956. Det brukes fortsatt i verdenscuprenn, verdensmesterskap og olympiske leker. Det mest imponerende? Det er nøyaktig samme klister som grunnleggeren Rodeghiero Rizzieri utviklet og lanserte for nesten 70 år siden. Det er sjelden vare – et produkt som fortsatt presterer på toppnivå etter så lang tid.
Rode har utviklet mange høyt presterende smøreprodukter gjennom årene, mange med lang og stolt historie. Et viktig poeng: Rode har aldri brukt fluor i noen av sine festeprodukter.
Rode er fortsatt en familiebedrift med base i Asiago. I dag ledes selskapet av Roberta Rodeghiero, datter av grunnleggeren. Rodeghiero Rizzieri, født i 1919, vokste opp på en gård og viste tidlig stor interesse for kjemi. Som ung eksperimenterte han med skismøring, som han testet både i konkurranser og på fritiden – han var selv en dyktig skiløper i både langrenn og kombinert.
Etter OL i Oslo i 1952 ble han trener og smøresjef for det italienske landslaget. Gjennombruddet kom i OL i Grenoble i 1968, da Franco Nones vant 30 km – med betydelig bedre ski enn konkurrentene. Etter dette spredte Rode seg raskt internasjonalt.
I dag er det barnebarnet Simone Rodeghiero som leder produktutviklingen. Mange av produktene lages fortsatt med de originale, håndskrevne oppskriftene, selv om sortimentet har blitt både modernisert og utvidet.
Rode i Norge
Den første importøren av Rode i Norge var ingen ringere enn Håkon Brusveen – den legendariske skiløperen og radiokommentatoren. Ifølge ryktene kom det hele konteinerlass med 27.000 tuber Rossa-klister rett fra Asiago til sportsforeningen hans på Lillehammer. I dag er det Ultimate Nordic som distribuerer Rode i Norge, men tidligere har både Per Knut Aaland og Bjørn Dæhlie hatt agenturet.
Pakk Rode Rossa i påskebaggen
Så husk – legg med deg Rode Rossa før du drar på fjellet. Det kan være forskjellen mellom en slitsom tur og en uforglemmelig påskeopplevelse.